Hoeveel woorden als beste lengte voor een webtekst of blog?
Een veel gestelde vraag in de wereld van online marketing: hoeveel woorden moet een goede webtekst of blog hebben? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen bijna continu bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer bewijs zou zijn dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt?
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 september 2018 en aangevuld en geüpdatet op 10 december 2020-
De juiste lengte van je tekst samengevat in 1 zin
In de afgelopen jaren heb ik veel teksten voor websites opgeleverd en natuurlijk geschreven voor mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is:
Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk
Hoe je dit doet, daar komen we nog op. Eerst gaan we de 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten uit mijn gouden regel doorlichten.
Kort omdat mensen online niet meer lezen?
Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder.
Mensen lezen online echt wel, maar anders
Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Wel lezen ze selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb jij dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor.
We scrollen meer dan in 2010
Je zou misschien verwachten dat we steeds minder scrollen, maar dat is dus niet zo. NN Group onderzocht in 2018 nog eens het scrolgedrag van mensen en constateerde dat we weer meer scrollen dan in 2010. Daarbij speelt de lengte van een tekst wel mee natuurlijk, waarbij dit volgens NN Group vooral komt door de doordringendheid van lange pagina’s. Daar staat dus goede informatie, zo lijkt het. Verder is het natuurlijk zaak om te zorgen dat je zelf de lezer vasthoudt.
Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes
Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook vast niet ontgaan zijn dat (vrijwel) iedere alinea een koptekst heeft. Met die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf wel te stellen dat de lengte van een tekst niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug.
Kort hoeft dus niet
Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daar vooral bij door je tekst overzichtelijk te maken en de lezer te verleiden verder te lezen. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat echt zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan?
300 woorden of meer?
Er is lang gesteld dat een webtekst minimaal 300 woorden lang moest zijn. Ook in Yoast SEO zul je het advies van minimaal 300 woorden tegenkomen, al nuanceren ze dat zelf in hun eigen blog nog wel:
Hold your horses though, we don’t advise just adding content for the sake of it. Nobody wants to read badly written lengthy articles. Quality and user-friendliness still come first!
Lees ook ‘Word count and SEO: how long should a blog post or page be?’:
En ja, ze hebben zeker een punt als ze stellen dat zoekmachines met meer tekst ook meer context zullen hebben. Dat is voor mensen niet anders. Heel zwart-wit gesteld: uit 1 zin van 30 tot 40 woorden kun je gewoon minder stellig opmaken wat het onderwerp is dan uit alinea van ongeveer 120 woorden. En met die ene zin kun je ook minder de diepte in gaan dan in een alinea. Laat staan een pagina met meerdere alinea’s. Is een hoger aantal woorden dan beter voor SEO?
Lange content beter voor je SEO?
Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Maar waar is dat dan op gebaseerd?
Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk
In april 2012 stelde serpIQ in een blog dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ bestaat niet meer, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik nogal wat informatie, maar het is vooral belangrijk dat er met dit onderzoek alleen correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google.
Let op: correlatie ≠ causaliteit
Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden.
Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat.
Meer over correlatie en causatie in dit artikel op psyblog.nl.
We missen details bij serpIQ
Wat niet duidelijk wordt uit het artikel van serpIQ is hoeveel Google top 10’s ze hebben geanalyseerd, maar ook:
- Voor welke/wat voor type zoektermen
- Of het in een bepaald land of internationaal is
- Hoeveel woorden de kortste pagina(‘s) bevatten
En daar valt nog wel meer aan toe te voegen, dit zijn even de meest essentiële ontbrekende details wat mij betreft. Waarop is dit onderzoek dan precies gebaseerd?
Sowieso zal het aantal woorden per land verschillen. In landen waar de strijd minder zwaar is zou het gemiddeld aantal woorden voor de top 10 wel eens een stuk lager kunnen liggen. En dan nog zegt dat niet alles.
De nummer 1 had zelfs gemiddeld minder woorden
Heb je de grafiek hierboven goed bekeken? Is het je ook opgevallen dat deze niet echt van hoog naar laag afloopt? De nummer 1 heeft gemiddeld (iets) minder woorden dan de nummer 2. Dus moet je dan net over de 2450 woorden schrijven om nummer 1 te worden, omdat je met meer woorden de nummer 2 wordt? Onzin natuurlijk. Maar wat moet je dan echt qua aantal woorden?
Er zijn meer van dit soort onderzoeken met vergelijkbare uitkomsten, elke keer zonder echt bewijs dat het werkelijk aan het aantal woorden ligt.
Kort, lang, wat moet je nu echt?
Dus lange content is twijfelachtig en kort geeft niet voldoende uitleg en context. Wat moet je nu echt met je online verhaal? Hoe lang mag het zijn, is er een minimaal of maximaal aantal woorden? Zo komen we weer op wat ik in het begin al aanhaalde:
Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk
Hoe bedoel ik dat precies?
Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk
Je schrijft wat je kwijt moet, zoveel als nodig is om antwoord te geven op alle vragen die bij je lezer leven. Je speelt dus in op de zoekintentie. Dat betekent dat je een zo goed mogelijk antwoord geeft op de vraag die bij de Google gebruiker speelt. In geval van blogs zoals de mijne kom je dan gauw dik over de 700 woorden heen. Sterker nog, meer dan 1000 woorden is bij mij geen uitzondering. Maar: schrijf daarbij niet langer dan nodig is. Zowel qua aantal woorden in een zin als in het hele stuk dat je schrijft. Voorkom dat je schrijft omdat er zo nodig veel tekst moet staan. Ik hoef je vast niet uit te leggen waarom.
Schrijf wat je kwijt moet en schrap wat je kunt schrappen
Je schrijft dus wat je echt kwijt moet. Je hele verhaal, zodat je de lezer alles geeft dat hij nodig heeft. Maar schrap wat overbodig is en maak het zo beknopt mogelijk. Maak zinnen korter waar dat kan, voorkom herhaling en overbodige woorden en vooral: haal alles wat niet relevant is voor je verhaal uit de tekst. En maak dat zo makkelijk mogelijk te scannen en lezen met:
- Tussenkopjes; maken de tekst scanbaar en verleiden je lezer om de alinea te lezen
- Afbeeldingen; onderbouwen je verhaal en zorgen voor afwisseling in de tekst
- Opsommingen; maken tekst ook scanbaar en zorgen voor “lucht” in de tekst
En als je vindt dat je tekst SEO-proof moet zijn: voorkom dat het er te dik bovenop ligt op welke zoekterm je gevonden wilt worden. Het valt al snel op en maakt een tekst niet lekker leesbaar.
> Lees hier alles over het schrijven van SEO-teksten
> Lees hier meer over tussenkopjes en hun invloed op SEO
De beste lengte voor een blog versus webtekst
Je kunt stellen dat er wel een verschil is tussen het aantal woorden in een blog versus een webtekst. Onder webtekst verstaan we de ‘gewone’ pagina’s van een website, die gaan over je producten of diensten en je organisatie. Blogs zijn informatief en gaan als het goed is de diepte in. Daar zit qua lengte wel een verklaarbaar verschil: een blog is al gauw lang om op de informatiebehoefte van je lezer in te spelen; webteksten houd je kort en krachtig, je wilt de bezoeker zo snel mogelijk naar haar of zijn doel helpen, daar komt je bezoeker ook voor.
Een indicatie in aantal woorden
Als je het in een aantal woorden zou vatten, zou ik het als volgt globaal indelen:
- Webtekst: 300 tot 900 woorden
- Blog: 500 tot 10.000 woorden
Er is overlap en je ziet dat er een enorm verschil in bereik zit in vooral de blogartikelen. En dan zijn er ook gewoon kortere blogs mogelijk. 10.000 woorden is wel heel lang, maar het kan gebeuren dat je zoveel woorden nodig hebt om je lezer te helpen. Je zou natuurlijk ook de informatie over meerdere blogs kunnen verdelen om het behapbaar te houden. Bedenk zelf wat het beste werkt voor je doelgroep. Zelf schrijf ik blogs die al gauw meer dan 1.200 woorden zijn, soms zijn ze zelfs rond de 4.000.
Bij webteksten kan het soms juist heel kort en daar moet je niet moeilijk over doen. Schrijf niet meer om aan een bepaald aantal woorden te komen, niemand die daarop zit te wachten. Jijzelf toch ook niet?
Je schrijft niet voor Google
Bedenk vooral: je schrijft voor je lezer, niet voor een zoekmachine. Als je webpagina of blog goed is, gaat het echt wel scoren in Google, al is het maar omdat je er uiteindelijk backlinks naartoe krijgt. Dat is geen garantie en gaat nooit snel en vanzelf. Dus weet wel dat je je teksten moet (blijven) promoten.
In een artikel op Search Engine Land schrijft Viola Eva van Flow SEO vrijwel hetzelfde als ik al stel. Maar dan in haar eigen woorden :-)
PS Dit artikel is inmiddels 1973 woorden lang, heb jij het als lang ervaren? ;-)
Nu ben ik heel benieuwd: heb jij de hele tekst gelezen? Of heb je dit artikel op een andere manier “gelezen”? En hoe denk jij over het aantal woorden voor een webpagina of blog?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Ik ben naar beneden gescrolld (om te zien of er plaatjes/grafieken te bewonderen waren) en zag dat het ruim 1400 woorden bevat. Dus ga ik het morgen wel even lezen. ;-)
Da’s in ieder geval duidelijk ;-) Ben benieuwd hoe je het artikel uiteindelijk leest en of het je dan meevalt qua lengte als je weet dat het ruim 1400 woorden zijn :-)
Al scannend heb ik jouw 1400 woorden zo gelezen Nathan. Al lezend bepaal ik onderweg wat ik oversla en waar ik terugschakel om alinea’s volledig en goed te lezen. Ik merk ook dat ik niet altijd van boven naar onder lees, maar van boven naar onder naar boven etc. Hoe interessanter de inhoud, hoe meer alinea’s (die ik eerst hebt overgeslagen) ik alsnog lees. Zo werkt het nu eenmaal online en daar speel je op in met je koppen! Dankjewel weer voor je heldere visie op H1’s, H2’s etc.!
Interessant om zo eens mee te krijgen hoe jij online leest Agnes, leuk. En je toont aan dat mensen (in ieder geval jij) heus nog wel lezen, als de inhoud maar interessant is. Daarom is het ook van belang niet te schrijven op lengte, maar op inhoud. Kun je dat kort doen, doe het dan kort, maar heb je er 2000 woorden of meer voor nodig, dan zij dat maar zo. Toch?
Eens met je stelling “zo lang als nodig, zo kort als mogelijk”! Yoast hanteert een minimum van 300 woorden, maar dat is meer vanuit de gedachte dat het lastig wordt om met minder woorden relevant te zijn voor een bepaald zoekwoord/onderwerp (hoewel zeker niet onmogelijk).
Het hangt volledig af van de zoekintentie en de gewenste informatiehoeveelheid. Als iemand zoekt op “geschiedenis van het Romeinse rijk” is hij/zij op zoek naar langere achtergrondartikelen. Maar iemand die zoekt op “wanneer was de maanlanding” is alleen geïnteresseerd in het jaartal en heeft voldoende aan een featured snippet met een paar regeltjes tekst. Google speelt hierop in en laat de zoekresultaten zien die aansluiten bij de informatiebehoefte. Dat maakt het ook lastig in algemene zin te zeggen hoelang een artikel zou moeten zijn: het hangt er maar van af :).
Dat minimum van 300 woorden is ook eens gelanceerd en door veel SEO’s overgenomen als de magische grens van minimum aantal woorden. Ik geloof daar niet zo in. Het is wel zo dat bij ik pagina’s (niet artikelen) op een website kies voor een aparte (sub)pagina wanneer er over een subonderwerp meer dan 300 woorden geschreven kan worden.
Jouw aanvulling over de zoekintentie is helemaal de juiste. En de conclusie over de lengte van een artikel absoluut ook :-)
Inmiddels gelezen. Had zeker 3x zo kort gekund. Zag er veel herhalingen in. En helaas las ik niet iets nieuws.
Wel weet ik uit een grijs verleden dat Google alleen de eerste 100 KB van een html-pagina indexeerde. Of dat nog zo is weet ik niet. Destijds heb ik m’n oline afkortingenbestand in 30 delen gehakt, zodat Google alles zou indexeren en dat lukte.
De herhaling zit ‘m volgens mij vooral in mijn ‘Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk’, die een paar keer voorkomt. Meer toch niet?
Google indexeert gewoon alles nu hoor. Als dat bij 100kb zou blijven, kan een afbeelding dat al helemaal opslokken. Dus als dat ooit al gold, zijn we die tijd gelukkig ver voorbij nu.
100 KB (niet kb) was bij mij alleen text. Afbeelding worden waarschijnlijk anders geïndexeerd. Ik mistte destijds alle afkortingen na de 100KB.
Hoi Nathan,
Bedankt voor je inzicht. Ik heb je tekst helemaal gelezen. Daarmee bedoel ik dat ik tot het einde gekomen ben. In de eerste alinea’ s heb ik alle woorden gelezen, De alinea’ s daarna ben ik na twee zinnen de alinea gaan scannen. Ik bleef geboeid, maar wilde wel snel door de tekst heen. Ik heb dus niet echt ieder woord gelezen.
Ik wil een website gaan maken en heb dankzij jouw blog mijn eigen gedrag kunnen analyseren en ik heb gezien dat lang kan, als je de aandacht maar vast kan houden. Dat is in jouw blog tot het einde gelukt.
PS: Mijn site is nog niet gevuld. Dus ik neem deze ervaring er zeker in mee. Dank!
Wat een fantastisch passende reactie Richard. Dit bewijst precies mijn stelling(en). En ik word er heel blij van dat je aangeeft dat je geboeid bleef en dat je hierdoor het inzicht hebt gekregen dat de lengte niet zoveel uitmaakt, als je de aandacht van de lezer maar kunt vasthouden. Top!