Wat zijn Googles Core Algorithm Updates?

De Core Algorithm Updates van Google zijn grote, ingrijpende wijzigingen in het algemene, brede kernalgoritme van de zoekmachine. Deze updates hebben vaak forse invloed op de zoekresultaten, omdat ze zoekmachinebreed hun uitwerking hebben. Vaak leiden ze tot veel rumoer in de SEO-wereld, omdat er zulke grote verschuivingen zijn dat er vaak “slachtoffers” en “winnaars” zijn.

De geschiedenis van de grote algoritme-updates

Tot 2019 werden deze Core Algorithm Updates (die deze naam toen nog niet hadden) ontdekt door SEO-specialisten, die zagen dat er enorme wijzigingen waren in de posities van hun klanten. Dat gebeurde op zo’n grote schaal dat op forums rumoer uitbrak en men naar elkaar bevestigde ook last te hebben (of juist te profiteren) van een kennelijke algoritme-update. Vaak was er dan een SEO’er van naam die de update een naam gaf, waarbij veel dieren aan de orde kwamen, maar er ook veel andere namen aan de updates gegeven zijn. Enkele voorbeelden:

  • Cappuccino-update
  • Florida-update
  • Google Penguin
  • Google Panda
  • Google Hummingbird

De meeste van deze grote updates zijn legendarisch in de SEO-wereld en enkele van deze updates zijn inmiddels onderdeel van het core algoritme van Google geworden. Dit betekent dat ze als onderdeel van het systeem automatisch aangepast worden en er geen grote handmatige updates meer aan worden uitgevoerd.

2019: Google kondigt ze aan en geeft zelf namen

In juni 2019 kwam vanuit het niets de aankondiging van de June 2019 Core Algorithm Update. Naast het feit dat dit voor het eerst was dat Google een algoritme-update aankondigde, was er nog een bijzonderheid: Google gaf de update ook zelf een naam. Geen bijzondere naam meer, zoals de namen uit de SEO-wereld, iedere update die is aangekondigd kreeg vrijwel dezelfde naam: de maand en het jaar en daarna ‘Core Algorithm Update’. Met 1 uitzondering tot nu toe: de Page Experience Update.

Wat doen die Core Algorithm Updates?

Wat die Core Algoritm Updates precies doen is niet bekend. Google vertelt het zelf niet, dus zijn we afhankelijk van onderzoek door specialisten zodra er een update is uitgerold. Net als bij de algoritme-updates voor de aankondigingen is het echt een kwestie van afwachten wat er gebeurt, waarna het op basis van de resultaten een kwestie van analyseren is welke websites slachtoffer zijn en waarom dat dan zou kunnen zijn.

Meer over algoritme-updates en waarom ze geen probleem zouden moeten zijn lees je in dit artikel.

Begrippenlijst