Wat zijn citations?
Citations zijn -binnen de wereld van zoekmachine-optimalisatie- de vermeldingen van een bedrijf op online bedrijvengidsen en telefoongidsen. Deze zijn relevant omdat Google deze gebruikt voor het verifiëren van de bedrijfsgegevens en dus voor de betrouwbaarheid en verifiëren van het bestaan van een bedrijf. Hoewel het voor lokale bedrijven grote impact heeft, is het voor alle bedrijven van belang hun citations goed te beheren.
Impact van citations op (lokale) vindbaarheid
De zoekmachine gebruikt de vermeldingen op de online bedrijvengidsen (citations dus) om de bedrijfsgegevens die bekend zijn via Google Mijn Bedrijf en de website te verifiëren. Als er veel online vermeldingen zijn waarbij adres- en andere contactgegevens afwijken, is dat verwarrend en heeft dat dus negatieve impact op je vindbaarheid. Andersom dragen veel citations positief bij aan je online vindbaarheid, omdat je jouw bedrijf niet verbergt en Google alle gegevens kan controleren.
Invloed op lokale posities in Google: Local Pack en Local Finder
Voor lokale bedrijven, zoals winkels, horeca en dienstverleners, zijn de citations van uiterst belang. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen zelf zullen niet per se voor meer klandizie zorgen. Wel hebben veel citations een positieve invloed op de posities in de Local Pack, dan wel Local Finder. Deze citations moeten dan wel consistent zijn.
Consistentie in bedrijfsgegevens
Als de bedrijfsgegevens niet overal hetzelfde zijn, is dat verwarrend voor zowel je potentiële klanten als voor een zoekmachine. Consistentie is dus van groot belang.
Beheer je vermeldingen in online bedrijvengidsen en verbeter je (lokale) vindbaarheid.