Verticale zoekmachine

Een verticale zoekmachine is een zoekmachine die zich focust op een specifiek segment content. Dit kan een bepaald onderwerp, een niche of een bepaald type zoekopdracht zijn. We onderscheiden twee typen verticale zoekmachines:

  • Gespecialiseerde websites
  • Specifiek onderdeel of specifieke functie van zoekmachines

Gespecialiseerde websites

Gespecialiseerde websites die dienen als verticale zoekmachine zijn websites over een bepaald onderwerp of met een bepaalde insteek. Op veel websites valt veel informatie over een bepaald onderwerp te vinden, omdat ze in dat onderwerp gespecialiseerd zijn. Of websites hebben een bepaalde insteek, zoals het delen van kennis of bepaalde content, waardoor ze een verticale zoekmachine hebben. Enkele voorbeelden:

  • YouTube; na Google de grootste zoekmachine, gespecialiseerd in video
  • Twitter; een microblog, waar nieuws zich snel verspreidt en actuele onderwerpen trending worden
  • LinkedIn; zakelijk sociaal netwerk, waar professionals gevonden worden
  • Yelp; website en app, gespecialiseerd in lokale bedrijven
  • Travelbird; website waar reizen en uitjes gevonden en direct geboekt kunnen worden
  • Beslist: website waar prijzen van producten worden vergeleken

Op basis van bovenstaande heb je ongetwijfeld een goed beeld en kun je zelf nog de nodige verticale zoekmachines bedenken.

Specifiek onderdeel of specifieke functie van zoekmachines

De internetzoekmachines hebben zelf ook verticale zoekresultaten. Zowel Google als Bing en Yahoo bieden verticale zoekresultaten. Alle drie bieden ze de volgende specifieke resultaten:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Kaarten (maps)

Verder biedt Google verticaal zoeken met Google Shopping, Google Flights, Google Books en Google Hotel Finder. De bekende grote zoekmachines als Google en Bing noemen we horizontale zoekmachines.

Begrippenlijst