Wat is structured data?

Structured data -of in gewoon Nederlands ‘gestructureerde data’- houdt in dat je onderdelen op je webpagina begrijpelijk maakt voor de zoekmachines met een stukje code. Die code structureert de data dus, zodat een zoekmachine niet hoeft te gokken waar ze nu precies op slaan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om adressen, data en namen.

Hoe werkt het?

Zoals al aangegeven, geef je met een stuk code aan waar een bepaald gegeven over gaat. Stel dat de hierboven genoemde voorbeelden gekoppeld zijn aan een evenement:

  • Adres: is het een bezoekadres, postadres of locatie waar een evenement plaatsvindt?
  • Datum: is het de startdatum van de verkoop, de datum van het evenement of de einddatum?
  • Naam: is het een trainer, spreker of de organisator van het evenement?

Zoals je ziet zijn er bij al deze gegevens verschillende interpretaties mogelijk. Om die interpretatie uit te sluiten, geef je met structured data aan wat nu precies wat is.

Van structured data naar rich snippets

Google geeft al lang niet meer enkel de standaard organische zoekresultaten weer, dus enkel de tekstlinks met meta-omschrijving. Zo zijn er afbeeldingen en video’s in de zoekresultaten gekomen, zag je korte tijd de profielfoto van en auteur bij artikelen (Google Authorship), kun je het gemiddelde van jouw reviews laten zien en zie je dankzij structured data zogenaamde rich snippets voor bijvoorbeeld een SEO-training:

Dankzij structured data worden de trainingen met trainingsdata en locatie van SEOguru vertoond als zogenaamde rich snippets in de zoekresultaten.

In dit geval zie je dus de trainingen met datum en locatie vermeld staan onder het normale zoekresultaat. Google weet wat wat is dankzij de structured data die hiervoor zijn toegevoegd aan de trainingspagina’s op de website.

Hoe voeg je structured data toe?

De meest algemene vorm van structured data is schema.org. Schema.org is een soort bibliotheek met vastgestelde vocabulaire de structured data die door alle zoekmachines gebruikt wordt. Wanneer je dus deze vocabulaire gebruikt, zit je goed.

Geen garantie op rich snippets

Het gebruik van Schema is geen garantie op rich snippets. Je maakt met deze vocabulaire mogelijk dat de structured data opgepakt worden, of een zoekmachine ze gebruikt is aan de zoekmachine.

Begrippenlijst