Wat zijn stopwoorden?

Bij het schrijven van tekst krijg je te maken met stopwoorden. Dit heeft niets te maken met bepaalde woorden die je zelf wellicht te vaak gebruikt, uit gewoonte, de “stopwoordjes”. Stopwoorden bij online teksten zijn woorden die veel gebruikt worden, maar niet per se essentieel zijn voor de tekst.

Wat voor woorden zijn dat dan precies?

Nu wil je natuurlijk weten wat dan precies die stopwoorden zijn. Denk hierbij aan lidwoorden (de, het, een), voegwoorden en voornaamwoorden. Deze zijn in de meeste gevallen niet essentieel voor het exacte onderwerp van de tekst en worden daarom grotendeels genegeerd bij zoekopdrachten en -resultaten.

Stopwoorden en SEO-tools

In SEO-tools worden stopwoorden als niet relevant gezien voor je zoekopdracht. De tools zullen daarom aangeven dat je een stopwoord in je zoekterm hebt staan en willen daarmee aangeven dat je zoekterm niet sterk is.  Dit is niet helemaal juist, omdat het stopwoord een klein, maar relevant verschil kan maken.

Verschillen in zoekresultaten

Hoewel wellicht klein, zijn er zeker verschillen in zoekresultaten tussen zoekopdrachten mét stopwoord of zonder stopwoord. Let wel: ook het zoekvolume is duidelijk anders, zoals je ziet in het voorbeeld van “makelaar arnhem” versus “makelaar in arnhem”:

Stopwoorden maken verschil in het zoekvolume van zoekopdrachten

Bij de zoekresultaten zie je vooral een stoelendans tussen de posities, waarbij in het voorbeeld posities 1 en 2 van plaats wisselen en de websites daaronder ook wat afwisselen, maar de top 10 globaal wel dezelfde resultaten bevat.

Makelaar Arnhem - zoekopdracht zonder stopwoord

Top 5 voor zoekopdracht ‘makelaar arnhem, dus zonder stopwoord

Top 5 voor zoekopdracht

Maak je niet druk om stopwoorden

Of het nu om je SEO-tool gaat of je vindbaarheid zelf, maak je niet druk om die stopwoorden. Je focust je gewoon op de meest passende en juiste teksten en content voor je bezoekers, dan komt het met die stopwoorden ook wel goed.

Begrippenlijst