Wat is een SERP?
SERP staat voor Search Engine Results Page, in simpel Nederlands: de zoekresultatenpagina. Heel concreet: na iedere zoekopdracht die je ingeeft, krijg je een SERP te zien. Per zoekopdracht is die anders en deze kan daarnaast ook per zoekterm anders zijn in verschillende situaties. Dit komt onder andere doordat je gepersonaliseerde zoekresultaten voorgeschoteld kan krijgen. Algoritme-updates zijn een belangrijke factor in het wisselen van de zoekresultaten in de SERPs.
In de SERPs kom je de volgende onderdelen tegen:
- Betaalde zoekresultaten (advertenties)
- Organische zoekresultaten
- Afbeeldingen
- Video’s
- Nieuws
- Pack (3- Pack of 7-Pack)
- Gerelateerde zoekopdrachten
Niet alle onderdelen worden op elke SERP getoond, dit is afhankelijk van de zoekopdracht. Er is één constante in de SERPs: de organische zoekresultaten. Die zijn de uiteindelijke reden dat je een zoekmachine gebruikt.