SEA (Search Engine Advertising)
SEA staat voor Search Engine Advertising. Adverteren in de zoekmachines dus. Door te adverteren heb je een gerede kans snel hoog in de zoekmachines te staan. Maar wel enkel met je betaalde vermelding. SEA is een goede aanvulling op SEO en moet zeker in overweging genomen worden als onderdeel van je onlinemarketingstrategie.
Betaalde zoekresultaten
De betaalde zoekresultaten worden in Google boven en rechts naast de organische zoekresultaten weergegeven. In Bing en Yahoo vind je de advertenties boven en onder de organische zoekresultaten. In alle gevallen staat erbij vermeld dat het om advertenties gaat.
Misverstanden
Er zijn diverse misverstanden rondom SEA. De belangrijkste is wel dat een SEA-campagne ook invloed zou hebben op je organische vindbaarheid. Dit zou natuurlijk niet moeten kunnen, omdat het de betrouwbaarheid van de zoekmachines zou beïnvloeden. In feite zou je dan posities kunnen ‘kopen”. Een ander misverstand rondom SEA is dat de hoogste bieder ook automatisch het hoogst in de betaalde zoekresultaten terechtkomt. Bij Google Adwords is dat in ieder geval niet het geval. Google weegt een aantal factoren waarop de posities in Adwords worden gebaseerd. De bieding is daar zeker wel één van, maar niet per se van doorslaggevend belang.