Ranking
De ranking is de positie van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine. Een ranking geldt niet als globaal iets, maar is de positie in de SERPs op een bepaald zoekwoord of bepaalde zoekterm. Ook is een ranking niet wereldwijd hetzelfde, omdat zowel de locatie als de taal van de gebruiker van een zoekmachine invloed heeft op welke resultaten de zoekmachine weergeeft. Vooral voor Google geldt dat deze allereerst zal zoeken in de taal en het land waarvan Google detecteert dat de gebruiker op dat moment is. Daarnaast verschillen de rankings vaak per zoekmachine.
Om je rankings goed te kunnen meten, stel je dus zelf de juiste gegevens samen, zoals zoektermen en zoekmachines. Wanneer je die goed hebt bepaald, kun je echt meten welke posities je in de zoekmachines hebt. Google biedt in Google Webmaster Tools onder ‘Zoekopdrachten’ ook rankings aan, onder de noemer ‘Gemiddelde positie’. Deze positie is een gemiddelde van jouw positie op de vermelde zoekterm, gebaseerd op verschillende SERPs. Het gaat namelijk niet enkel om de gewone zoekresultaten, maar bijvoorbeeld ook om je positie in Google Images.
Ook is het belangrijk op te merken dat zoekresultaten in veel gevallen gepersonaliseerd zijn.