Metatag

Metatags zijn omschrijvingen van bepaalde onderdelen van je webpagina in de broncode van een website. Hiermee help je de zoekmachines om te begrijpen waar deze onderdelen over gaan. In websites worden veel metatags meegegeven, waaronder:

  • content type; geeft informatie over de content op de pagina
  • de meta-omschrijving; korte beschrijving van de inhoud van je pagina
  • meta keywords; steekwoorden over de inhoud van je pagina (al hoef je die niet meer te gebruiken)
  • viewport; geeft informatie over hoe jouw webpagina moet worden weergegeven

HTML-code

Metatags maken deel uit van de paginabron van een website en worden in HTML in de headersectie van een website geplaatst. In veel CMS’en worden de metatags automatisch opgemaakt en heb je daar als beheerder of redacteur geen of weinig omkijken naar. Uiteraard zijn hier veel zaken voor ingesteld door je webdesigner.

Zichtbaarheid voor je websitebezoeker

Vrijwel geen enkele metatag is voor de bezoekers van een webpagina zichtbaar. Alleen de meta-omschrijving is zichtbaar, maar enkel in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Belangrijk voor je vindbaarheid?

Er zijn vele soorten metatags, waarvan de een wel van invloed is op vindbaarheid in de zoekmachines en de andere niet. Het belang voor zoekmachine-optimalisatie wisselt dus per type metatag. Zo zal name=”robotscontent=”noindex,nofollow“/> van enorme invloed zijn, omdat het de zoekmachines aangeeft deze pagina niet te indexeren. De meta-omschrijving echter (name=”descriptioncontent=”Hier staat je meta-omschrijving“/>, heeft geen directe invloed op je vindbaarheid.

Voorbeelden van nuttige metatags en hoe je ze gebruikt vind je bij W3schools.

Begrippenlijst