Wat is de Google Local Pack?

De Local Pack is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten van Google. Hierbij verschijnt een aantal bedrijven met bedrijfsnaam en contactgegevens, plus een weergave uit Google Maps met de bedrijven uit die Local Pack. De Local Pack verandert regelmatig van vorm/layout. Zo bestond deze in eerste instantie uit 3 bedrijven, werden dat er in 2008 even 10 en even later 7.

7-pack, een van de eerste vormen van de LocalPack

De pinnetjes met A t/m G zijn in de tussentijd ook verdwenen, net als de link naar de Google+-pagina. En zo ziet de Local Pack voor ‘tekstschrijver Apeldoorn’ er in 2018 zo uit:

Google Local Pack voor zoekterm tekstschrijver Apeldoorn in 2018

Vermelding in Local Pack

De vermelding in de Local Pack maak je zelf mogelijk door je Google Mijn Bedrijf-pagina te koppelen met je website met de zogenaamde rel=”publisher” tag. Daarnaast dragen vermeldingen in online bedrijvengidsen bij aan je positie in de Local Pack. Deze bevestigen de juistheid van de opgegeven gegevens en daarmee de betrouwbaarheid van je bedrijf.

Opvallen in de Local Pack

Zoals je al in de afbeeldingen hierboven ziet, val je op met sterren bij je vermelding in Local Pack. Deze zijn gebaseerd op de recensies op je Google Mijn Bedrijf pagina. Zodra je 5 recensies of meer hebt, verschijnen de sterren in de Local Pack. En hoe meer recensies, hoe beter.

Horeca

In 2015 rolde Google een speciale versie van de Local Pack uit voor horeca-ondernemingen: de Snack Pack. Gezien de regelmatige wijzigingen van Google, zal de Local Pack met een zekere regelmaat veranderen. Dit betekent dat je de wijzigingen goed in de gaten moet houden, omdat ze een belangrijk onderdeel van je lokale vindbaarheid zijn.

Van 7-Pack naar 3-Pack

Zoals je hiervoor al zag, rolde Google in 2015 een geheel nieuwe versie van de Local Pack uit: de Local Stack of Local 3-Pack. Ineens waren er niet meer 7 óf 3, maar standaard 3 lokale bedrijven die werden weergegeven. De effecten zijn groter dan enkel een kleine wijziging in de lay-out, zo wordt deze nieuwe Pack in 93% van de gevallen boven de organische zoekresultaten weergegeven. In de eerdere Local Pack-weergaven was dat nog zo’n 25%.

Local Stack (3-Pack) voor

Maak werk van je lokale vermelding

Wanneer je een lokale dienstverlener bent, een winkel of een horeca-onderneming hebt of anderszins gevonden moet worden op je locatie, is de Local Pack van groot belang voor je vindbaarheid. Maak dus werk van je lokale vindbaarheid.

Meer over de effecten van de Local Stack lees je in dit artikel.

Begrippenlijst