Landingspagina
Een landingspagina of landing page een webpagina die speciaal is ingericht om bezoekers zo snel mogelijk om te zetten in klanten. Hierbij wordt de pagina ontdaan van afleidende onderdelen die een normale webpagina heeft, zoals het menu, de footer en sidebars. Het doel van de landingspagina is namelijk om de bezoeker enkel te laten focussen op wat je op die pagina te bieden hebt.
Waar zet je landingspagina’s voor in?
Landingspagina’s worden vooral ingezet voor campagnes, zoals Adwords of een tijdelijke aanbieding. Ook wanneer je klanten voor een specifiek product of een bepaalde dienst naar je website wilt krijgen, kun je overwegen landingspagina’s in te zetten. In dat geval kies je voor een meer conversiegerichte insteek en is de pagina minder informatief.
Niet iedere pagina is een landingspagina
Hoewel de naam landingspagina verwijst naar het “landen op een pagina”, is het per se niet de pagina van de website waar iemand als eerste op binnenkomt. Dat zou namelijk betekenen dat iedere pagina van je website een landingspagina kan zijn. Door goede toepassing van zoekmachine-optimalisatie wordt je website goed vindbaar en kan een bezoeker vanuit de zoekmachines op werkelijk iedere pagina van je website “landen”. Dat maakt deze pagina’s nog niet tot echte landingspagina’s.
Niet te verwarren met satellietsites
Verwar landingspagina’s niet met satellietsites. Hoewel satellietsites ook vaak ingezet worden met dezelfde intentie als landingspagina’s, is er een duidelijk verschil. Een landingspagina kan (onderdeel van) een satellietsite zijn, andersom is een satellietsite niet altijd een landingspagina. Liefst leg je landingspagina’s aan op je eigen website. Enkel in uitzonderingsgevallen is het verstandig er een aparte website voor aan te leggen.