Google Penguin Update

De Penguin update is een wijziging in het algoritme van Google, die in april 2012 voor het eerst werd uitgerold. Penguin is een update waarbij de focus ligt op het elimineren van webspam, met name foute links.  Het doel van de Penguin update is om matige en slechte webpagina’s uit de SERPs te weren en zo meer relevante zoekresultaten aan Google gebruikers voor te schotelen.

Google en PageRank: het draait om backlinks

Toen Larry Page en Sergey Brin in 1997 begonnen met Google, wilden ze de manier waarop de posities bepaald werden anders aanpakken dan de bestaande zoekmachines. De insteek was daarbij dat websites waar veel naar gelinkt werd wel goede websites moesten zijn. Goede websites verdienden destijds een vermelding (backlink) op een andere website. Daaruit ontstond de PageRank, waarbij een website met veel backlinks een hoge PageRank kreeg. Hiermee werd Google onderscheidend en bood de beste zoekresultaten.

Google Penguin als bestrijder van foute linkbuilding

Toen bleek dat links op grote schaal werden verkocht en er allerlei trucs werden gebruikt om maar zoveel mogelijk backlinks te kunnen krijgen of verkopen. Om hier een eind aan te maken is de Penguin Update dus uitgerold. Backlinks werden niet meer alleen op basis van aantal en PageRank van de verwijzende pagina gewogen, ook vele andere factoren gingen een rol spelen.

Factoren van de Penguin update

De Penguin update is gebaseerd op een aantal factoren, waarmee zogenaamde webspam wordt afgestraft. Wanneer jouw website met webspam te maken heeft, zul je de effecten van de Penguin update -wanneer er weer een nieuwe update volgt- zeker merken. Let dus goed op dat je deze factoren goed onder controle hebt:

  • Spammy links; links van linkfarms, Private Blog Networks, enzovoort
  • Links vanuit jouw website (externe links) naar onbetrouwbare of dubieuze websites
  • Overgeoptimaliseerde ankerteksten van je backlinks
  • Overgeoptimaliseerde content
  • Duplicate content
  • Gekochte links

Begrippenlijst