Conversie
De letterlijke betekenis van conversie is ‘omzetting’. Online, maar ook in de fysieke (commerciële) wereld houdt het in dat een bezoeker een actie onderneemt. Hierdoor wordt deze bezoeker een (potentiële) klant. Conversie is dus het omzetten van een geïnteresseerde bezoeker naar een actiegerichte bezoeker, of van een actiegerichte bezoeker naar kopende bezoeker.
Iedere actie is een conversie
Iedere actie is een conversie. Of het nu gaat om het doorklikken naar een andere webpagina van je website of het doen van een aankoop, iedere actie die een bezoeker doet is een volgende stap. En iedere volgende stap is een grotere kans op een volgende conversie. We onderscheiden zachte en harde conversies.
Zachte conversie
Een conversie hoeft niet altijd direct omzet te betekenen. Er zijn veel zogenaamde ‘zachte conversies’; acties die niet direct leiden tot omzet. Enkele voorbeelden van zachte conversies zijn:
- doorklikken naar een andere webpagina
- bekijken van een video
- inschrijven op je nieuwsbrief
- delen van je content, bijvoorbeeld op sociale media
Iedere conversie is waardevol en toont een bepaalde betrokkenheid bij jouw bedrijf of in ieder geval jouw aanbod. Deze acties kun je meten door ze in te stellen in Google Analytics. Stel je dit allemaal goed in, dan wordt je bouncepercentage ook lager.
Harde conversie
Een harde conversie is een direct commercieel resultaat. In zakelijke termen draagt een harde conversie direct bij aan het resultaat van je bedrijf. Het levert dus direct omzet op. Vooral voor webshops zijn harde conversies relevant. Dienstverleners bouwen over het algemeen eerst een relatie op met hun potentiële klanten voor er werkelijk een harde conversie plaatsvindt. En die kan ook nog eens offline plaatsvinden, wat het belang van zachte conversies onderstreept. Zachte conversies zijn stappen naar de eerste harde conversie en zijn als zodanig niet minder relevant dan harde conversies.
Wisselende percentages
Conversiepercentages zijn heel wisselend en sterk afhankelijk van factoren als branche, doelgroep en vooral koopintentie. Bij webshops is de transactionele zoekopdracht daarom belangrijker dan voor een dienstverlener. Voor een dienstverlener kan een informationele zoekopdracht interessant zijn om op dit onderwerp autoriteit op te bouwen. En hier kunnen weer zachte conversies uit volgen, die uiteindelijk zullen leiden tot omzet.
Conversie-optimalisatie
Om meer omzet uit je website te halen, is het zaak kritisch naar diverse onderdelen van je website te kijken. Dit doe je door de hele website, maar vooral ook op iedere pagina. Door diverse factoren op je pagina’s te verbeteren boek je vaak betere resultaten. Dit noemen we conversie-optimalisatie. Met conversie-optimalisatie valt vaak sneller en meer resultaat te halen dan met (enkel) zoekmachine-optimalisatie. Door beide te combineren boek je de beste resultaten.