Wat is de alt-tekst?

Een alt-tekst is de omschrijving van een afbeelding op je website. Met dit alt-tekst attribuut omschrijf je wat er precies op de afbeelding staat. Hiermee help je bezoekers met een visuele beperking, die hulpmiddelen gebruiken om voor te lezen wat er op een website staat. Deze hulpmiddelen lezen namelijk de alt-tekst voor aan deze bezoeker. Verder hebben ook de zoekmachines baat bij dit stukje tekst. De veel gebruikte term ‘alt-tag’ is hierbij niet juist.

Waarom ‘alt-tag’ onjuist is

De alt-tekst wordt vaak alt-tag genoemd. Technisch gezien is het geen tag, dus is alt-tag een onjuiste benaming. Het gaat om een extra stukje tekst, terwijl een tag stukje code op een website of webpagina is. Daar is in dit geval dus geen sprake van. De beste benaming is eigenlijk alt-attribuut. Het is een toevoeging (attributie) aan de afbeelding, in de vorm van tekst.

Zo schrijf je een alt-tekst die werkt

Je gebruikt de alt-tekst dus om te omschrijven wat er precies op die afbeelding staat, zoals je het zou omschrijven aan iemand die de afbeelding niet kan zien. En: omdat het voorgelezen wordt door de voorlees-hulpmiddelen die visueel beperkte bezoekers gebruiken, schrijf je ook echt een zin, die wordt afgesloten met een punt (of eventueel een vraagteken). Bij puur decoratieve afbeeldingen laat je de alt-tekst leeg, zodat de voorlees-hulpmiddelen snappen dat er niks voor te lezen is. In de broncode van je website staat dan wel de HTML-code met alt, die dan leeg is.

Onderschrift: alt zelf overwegen

Heb je een onderschrift (caption) onder een foto, dan is een alt-tekst vaak overbodig. In je onderschrift beschrijf je namelijk vaak ook wat er op de foto staat. Is dat niet het geval, dan kan de alt alsnog nuttig zijn. Bedenk dus altijd of het iets toevoegt voor degene die de pagina bezoekt en voor wie alle teksten, inclusief de alt, worden voorgelezen.

Alt-tekst en SEO

Door een goede alt-tekst toe te voegen aan de afbeelding, snappen ook de zoekmachines wat er op de afbeelding staat. Dus is het belangrijk om in de alt-tekst precies te omschrijven wat er op de afbeelding staat. Wanneer er een verliefd stelletje op een strand op staat, schrijf je dus ook “Verliefd stelletje op strand.”. Nog beter zou zijn “Verliefd stelletje bij de ondergaande zon op het strand van Rio de Janeiro.” Je hebt nu vast een beeld voor je en dat is precies de bedoeling ;-)

Geen gekunstelde woordenbrei

Omdat de tekst wordt voorgelezen, zet je dus geen gekunstelde woordenbrei in de alt. Vooral niet volproppen met woorden uit je zoekterm dus. De alt-tekst kan dan wel wat voor je SEO doen, maar het is niet de belangrijkste reden om deze te vullen.

Alt-attribuut versus title-tag

Naast de exacte omschrijving van de afbeelding kun je ook een titel meegeven aan de afbeelding. In het geval van het verliefde stelletje op het strand kan dat bijvoorbeeld zijn “Love is in the air”, omdat je artikel ook zo heet. Deze titel geef je mee in de title-tag.

Alt-attribuut als alternatief voor afbeelding zelf

In de tijd dat internet nog niet zo snel was, schakelden mensen de weergave van afbeeldingen op een website nog wel eens uit. Het kostte enorm veel tijd om de afbeeldingen te laden en er werd zelfs betaald voor iedere MB die er gedownload moest worden. Om toch te kunnen zien wat er op de afbeelding stond, was de alt-attribuut weer handig. Stond er dan bijvoorbeeld een afbeelding van de auteur, dan kon die naam in het alt-attribuut staan en “zag” de websitebezoeker toch wat er op de afbeelding stond.

Tegenwoordig willen we juist afbeeldingen zien, is het internet zelfs op mobiel al sneller dan met de inbelverbindingen in de eerste jaren van het internet, en betalen we niet meer voor de gedownloade MB’s. Dus is het maar weinig gebruikelijk om de weergave van afbeeldingen uit te schakelen.

Begrippenlijst