Waarom zoektermenonderzoek de basis is voor je SEO.

Waarom zoektermenonderzoek de basis is voor je SEO

Je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar: je kunt vooral ook niet te vroeg beginnen. Want wat als je site al helemaal staat en je komt erachter dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je website. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 april 2014 en is op 25 februari 2021 geüpdatet-

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste van mijn vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat meestal juist niet het geval is. Je krijgt twee voorbeelden van me:

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Ben je een autohandelaar met diverse Volkswagen Golfs in de verkoop, dan lijkt het misschien interessant om gevonden te worden op ‘Golf’. Maar je concurreert dan ook met andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn vooral de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Nog even los van de kracht en het marketingbudget van de concurrenten in die top 10.

En let wel: vanwege die verschillende betekenissen kan de SERP ook nogal eens wisselen. Zo zag die er in 2014 zo uit:

Zoekresultatenpagina (SERP) voor het losse zoekwoord 'golf' in 2014.

… en zag je in februari 2021 dit beeld:

Zoekresultaat in Google voor zoekterm 'golf' in februari 2021.

Opvallend dat het in een paar jaar van de auto naar de sport verschoven is. Je ziet dus dat dat ene losse zoekwoord dus vanwege die verschillende betekenissen ook verschillende zoekresultaten kan geven. Dat heeft te maken met de zoekintentie

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je dus ook te maken met het doel van de zoekopdracht: de zoekintentie. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus áls je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw aanbod. Daarom is het zaak dat jouw zoektermen aansluiten op wat je werkelijk te bieden hebt. En dus ook waar jouw doelgroep in Google naar zoekt.

Je kunt pas echt optimaliseren als je zoektermen bepaald hebt

Pas als je weet waarop je gevonden wilt worden, kun je zorgen dat je daarop optimaliseert. Of eigenlijk:

Pas als je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je je webpagina’s daarop optimaliseren

Of je nu begint aan een compleet nieuwe website of dat je een bestaande website wilt optimaliseren, met een zoektermenonderzoek krijg je inzicht in de voor jou relevante zoektermen.

Hoe doe ik dat dan?

En nu wil je natuurlijk weten hoe je dat zoektermenonderzoek doet. Er zijn tools voor, die we in 3 categorieën kunnen verdelen:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Gratis tools
  3. Betaalde tools

De volgorde van deze drie is bewust. Het gaat zo van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid.  Waarbij je met de betaalde tools ook veel meer data krijgt.

Sowieso is het altijd goed om zelf de basis te leggen voor een lijst met zoektermen. Of je nu zelf het uitgebreide onderzoek doet of dat uitbesteedt, die basis leg je zelf waarna je kunt kiezen het uiteindelijke zoektermenonderzoek uit te besteden of misschien toch zelf te doen. Voor het zoektermenonderzoek heb ik een praktische handleiding geschreven:

Wees die kapitein met haven in zicht: stippel je SEO-strategie uit

Als je dat zoektermenonderzoek nog niet hebt gedaan en je website is al gelanceerd, ben je nog niet reddeloos verloren hoor. Je bent nog niet gaan varen zonder ook maar te weten welke richting je op moet. Je hebt natuurlijk wel in beeld wat je te bieden hebt of waar je klanten naar op zoek zijn. Dus je vaart al de goede kant op. Het kan alleen zijn dat je net in de verkeerde haven aanmeert omdat je niet weet in welke haven je nu echt moet zijn.

Onderzoek en vind je eindbestemming(en)

De vergelijking met de kapitein gaat niet 100% op natuurlijk. Uiteindelijk wil je op meerdere zoektermen vindbaar zijn, terwijl een boot 1 tot enkele havens aandoet. De gedachtegang is waar het om gaat: zonder doel is de kans van slagen klein. Met gedegen zoektermenonderzoek:

  • voorkom je dat je zoektermen gebruikt waar niet of nauwelijks op gezocht wordt
  • weet je welke zoektermen je klanten gebruiken en welke vragen ze hebben
  • kun je daar de SEO-titels van je webpagina’s op schrijven
  • monitor je vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen
  • stuur je bij als je toch niet de goede kant op lijkt te gaan

En zo is een goed begin weer het halve werk.

Wanneer begon jij met zoektermenonderzoek? Deed je dat al voor de lancering van je website, ben je er achteraf mee aan de slag gegaan? Laat het hieronder weten. 


GUTE-URLS

Wordpress is loading infos from optimusonline

Please wait for API server guteurls.de to collect data from
optimusonline.nl/praktische-han...

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.