Bedrijfsprofiel beheren in Google of Google Maps

Je Google Bedrijfsprofiel beheer je sinds 2022 in Google of Google Maps. De Google Mijn Bedrijf-website en apps zijn sinds januari 2022 niet meer te gebruiken. Althans, alleen als je meerdere locaties (ook meerdere bedrijven) beheert, kun je nog naar business.google.com om daar de locaties te beheren. Wat is er naast de naamswijziging naar Google Bedrijfsprofiel nog meer veranderd en hoe beheer je nu je bedrijfsprofiel zo goed mogelijk?

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 juli 2017 en herschreven, geactualiseerd en opnieuw gepubliceerd op 6 januari 2022-

Van Google Mijn Bedrijf naar Google Bedrijfsprofiel

Zoals wel vaker bij Google wordt er nog weleens een naam gewijzigd. Waren we net gewend aan Google Mijn Bedrijf (na Google Places en Google+ Local), wordt het weer omgedoopt naar Google Bedrijfsprofiel. En met die naamswijziging kwam dus ook het direct beheren van je bedrijfsgegevens vanuit Googles zoekresultaten en in Google Maps. Althans, als enige manier, want dat kan dus niet meer via de Google Mijn Bedrijf-website die je eerder waarschijnlijk weleens gebruikte, en ook niet meer via de app.

Bedrijfsprofiel beheren in Google zelf

Dit proces is eigenlijk al in juli 2016 begonnen, toen je direct in Google bedrijfsgegevens kon aanpassen. En vanaf 2022 is het dus alleen nog maar mogelijk om vanuit Google en Google Maps je bedrijfsprofiel te beheren. Zoek je eigen bedrijf in Google (de zogenaamde ‘branded search‘) en wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende blok te zien:

Klik je op ‘Profiel bewerken’, dan opent een overlay met een aantal opties:

Je kunt hier nog niet alles doen wat je gewend was in Google Mijn Bedrijf, daarvoor zijn er nog de andere opties die je ziet onder ‘Je bedrijf op Google’ en als je in je Knowledge Card klikt op ‘Je bedrijfsinformatie bewerken’, krijg je een andere overlay met meer keuzes:

Bewerk je gegevens en voeg meer toe

Je ziet dat je in feite alles kunt doen wat je in de speciale website ook kon. Voor sommige mensen zal het prettiger zijn om direct vanuit Google hun bedrijf te beheren, voor anderen was business.google.com misschien prettiger. Dat is ongetwijfeld heel persoonlijk.

Je ziet in ieder geval als bewerkingsopties:

  • Over: de basisinformatie over jouw bedrijf, inclusief categorieën en beschrijving
  • Contact: eigenlijk alles voor direct contact met jouw bedrijf, behalve je adres
  • Locatie: je adresgegevens en servicegebied
  • Openingstijden: hier pas je alle openingstijden aan, inclusief aangepaste openingstijden
  • Meer: mogelijk zie jij dit niet, omdat dit verwijst naar opties op business.google.com

Als je op een van deze items in het menu bovenin klikt, ga je naar die specifieke sectie, er zijn geen tabbladen voor, eigenlijk zijn dit ankerlinks naar deze secties in de overlay. En zo kun je nu dus de weergave van je bedrijf in Google grotendeels beheren vanuit Google zelf.

Google Maps is wat vreemd

In ieder geval op het moment van schrijven is het bewerken van je bedrijfsprofiel in Google Maps nog wat vreemd. Daar staat nu nog “Bewerking voorstellen”, wat iets heel anders lijkt dan je eigen bedrijfsgegevens bewerken. Dat is anders in de Google Maps app op je telefoon, waar het weer vergelijkbaar is met wat je in Google zoekresultaten te zien krijgt:
Afijn, een kwestie van wennen en ontdekken dus. Wennen aan aanpassen in Google zelf of eventueel Google Maps, en ontdekken wat je prettig en handig vindt en waar je precies wat aanpast of toevoegt. Komt vast wel goed, dat was bij Google Mijn Bedrijf toch ook eerst wennen en ontdekken?
Deed je al wat met je Google Bedrijfsprofiel of liet je het eigenlijk ook wat verslonzen? Heb je iets nieuws geleerd, heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, laat het gerust achter in de reacties. Ik reageer altijd.
Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

26 antwoorden
  1. Flo
    Flo zegt:

    Zeker makkelijker geworden. En weet je wat helemaal super is? Ze hebben er een App voor gemaakt :) – voor Android tenminste. Zo is je dashboard altijd binnen handbereik.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je bedoelt de Google Mijn Bedrijf app? Die is er ook voor iOS, dus dat is zeker ook een aanrader. Niettemin is het toevoegen van foto’s en ander werk, waarbij je toch net wat meer handelingen moet doen, wat mij betreft makkelijker op een pc of laptop :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat bedoel je precies met “of je naar voren kan komen met je bedrijf in Google Mijn Bedrijf”? Wanneer zou je naar voren willen komen, is dat bijvoorbeeld gebaseerd op zoektermen?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Opnieuw verifiëren is niet nodig bij de wijziging van je bedrijfsnaam. Wanneer je bedrijf geverifieerd is kun je in Google Mijn Bedrijf in principe alle wijzigingen doorvoeren die nodig zijn.

  2. Wannes Haesebeyt
    Wannes Haesebeyt zegt:

    Weet u het zeker dat dit geen probleem zou zijn als we onze bedrijfsnaam zouden wijzigen, want ik vond op Google het volgende: ‘Als u uw bedrijfsnaam wijzigt nadat u een verificatiekaart heeft aangevraagd, moet u uw bedrijf opnieuw verifiëren.’ (Ons bedrijf is nog maar 2 dagen geverifieerd, maar is wel al te vinden op Google).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Juni 2020 is de bedrijfsnaam Letterzaken gewijzigd naar Optimus Online. Dat is zonder problemen doorgevoerd in Google Mijn Bedrijf en ik kan mij niet herinneren dat hiervoor nog verificatie nodig is geweest. Mogelijk doelen ze met ‘nadat u een verificatiekaart heeft aangevraagd’ niet ‘nadat uw bedrijf geverifieerd is’, maar ‘voordat u uw bedrijf met de verificatiekaart geverifieerd heeft’. Maakt dat het wat duidelijker?

      Mocht er wel bevestiging nodig zijn van de wijziging van de bedrijfsnaam, dan is dat sowieso snel en zonder al te veel moeite te regelen.

  3. Wannes Haesebeyt
    Wannes Haesebeyt zegt:

    Heel erg bedankt voor uw duidelijke uitleg. Ik had nog één vraag. Kun je een wikipedia-pagina aan Google Mijn Bedrijf koppelen, zodat mensen deze informatie ook zien?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nee, het is Google die bepaalt of informatie uit Wikipedia wordt overgenomen in de Knowledge Card. Nu kom je al niet snel op Wikipedia, en als dat het geval is, lijkt me de kans groot dat Google dat dan wel overneemt in de weergave.

  4. Wannes Haesebeyt
    Wannes Haesebeyt zegt:

    We hebben ondertussen onze bedrijfsnaam gewijzigd, maar dit is nog niet te vinden op Google. Enkel als ik de naam helemaal aan elkaar schrijf vind ik het terug op Google. Komt dit nog, of is er iets verkeerd?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Google moet vertrouwd raken met de naam. Wat daarbij helpt is bedrijfsvermeldingen op bedrijvengidsen, zoals hier vermeld. Laat je niet misleiden door de focus op local SEO, dit geldt voor alle bedrijfsnamen. Als de oude naam nog ergens vermeld staat, is het zaak dat zo snel mogelijk te wijzigen, zodat het overeenkomt met wat er in je Google Mijn Bedrijf staat.

  5. Wannes Haesebeyt
    Wannes Haesebeyt zegt:

    Eigenlijk is onze bedoeling om onze bekendheid groter te maken op Google zodat het makkelijker zou zijn om ons bedrijf ‘Toerisme Vlaamse Ardennen’ te verifiëren op Instagram. We zijn al op Facebook geverifieerd, maar nog niet op Instagram… Heeft u soms nog tips om ervoor te zorgen dat onze aanwezigheid op Google groter wordt?

    Beantwoorden
  6. Annemiek
    Annemiek zegt:

    Ik heb een vraag; mijn man heeft zijn bedrijf aangemaakt op mijn google account waardoor ik alles op mijn mail ontvang. Graag wil ik dat hij zijn eigen bedrijf op zijn eigen mail (google account) beheerd.
    Zelf heb ik ook een bedrijf en wil dit dan ook graag op mijn eigen google account aanmaken zonder dat ik 2 bedrijven op mijn google account heb.

    Hoe kan ik dit wijzigen? = zijn bedrijf op zijn eigen google account zetten.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je kunt jouw man beheerder maken door eerst zijn account te koppelen en dan hem eigenaar te maken. Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd en daarnaast kan dit soort zaken nog weleens wijzigen, maar het kan zijn dat er enige tijd moet zitten tussen beheerder maken en eigenaar maken.

  7. Frank
    Frank zegt:

    Dank voor het Artikel Nathan. Heb nog 1 vraagje. Ik zie een voorbeeld van een bedrijf dat bij google zoekresultaten getoond wordt bij de rechter kantlijn terwijl hun bedrijfsnaam anders is dan het zoekwoord. Gaat om verschillende zoektermen die variaties zijn op hun bedrijfsnaam. Dat wil iedereen wel denk ik, hoe zorg je daar voor?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Er zijn meerdere factoren die hieraan kunnen bijdragen. Een van de belangrijkste is reviews ontvangen waar dit soort woorden in voorkomt. Google gaat jouw bedrijf dan associëren met deze woorden, wat dus kan bijdragen aan jouw vindbaarheid op die woorden.

      Een andere manier is een werkwijze die officieel niet toegestaan is, maar wel lijkt te werken. Dat is door de naam in Google Mijn Bedrijf (tijdelijk) te voorzien van die woorden. Naar het schijnt slaat Google dat wel op en zou dat ook kunnen bijdragen. Vanwege het risico op schorsing van jouw Google Mijn Bedrijf raad ik deze werkwijze dus niet aan.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dan hebben ze mogelijk die andere truc toegepast. Hoeft niet hoor, soms is het ook niet echt te verklaren wat tot zo’n resultaat leidt.

  8. Marije
    Marije zegt:

    Hoi Nathan, dank voor je artikel. Ik ben op zoek naar de manier om twee nieuwe bedrijfslocaties in te voeren in Google Bedrijfspagina; onder dezelfde naam (dus geen nieuw bedrijf). Ik kom er niet uit met de ondoorzichtige ‘hulp’ van Google zelf. Kan jij me een voorzetje geven? Dank alvast! Met vriendelijke groet, Marije

    Beantwoorden
  9. Marije
    Marije zegt:

    Hoi Nathan,
    Fijn je artikel! Heel helder.
    Ik heb een vraag over Google Bedrijfsprofiel. Ik zou graag twee nieuwe locaties toevoegen, onder dezelfde bedrijfsnaam. Het lukt me niet om het te doen via ‘groep maken’ zoals Google zelf aanbeveelt. Het ziet er naar uit dat ik dan allemaal nieuwe bedrijven moet toevoegen, maar dat wil ik niet. De Hema heeft ook meerdere locaties én overal dezelfde naam: dat wil ik ook, maar geen idee hoe. Kan jij me helpen aan de tip die ik nodig heb? (en misschien krijg je dit bericht twee keer, hij was ineens verdwenen)
    Dankjewel alvast!
    Met vriendelijke groet,
    Marije

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bedankt voor je interessante vraag Marije. Zover ik kan terugvinden is een extra locatie onder dezelfde bedrijfsnaam niet mogelijk. Alleen wanneer je 10 vestigingen of meer hebt staat Google dit toe. Je zult dus per locatie/vestiging een eigen Google Bedrijfsprofiel moeten aanmaken. Als het goed is, krijg je dan wel weer toegang tot de Google Bedrijfsprofiel-website, wat sinds 2022 voor bedrijven met 1 locatie niet meer beschikbaar is.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.