Bedrijfsprofiel beheren in Google of Google Maps
Je Google Bedrijfsprofiel beheer je sinds 2022 in Google of Google Maps. De Google Mijn Bedrijf-website en apps zijn sinds januari 2022 niet meer te gebruiken. Althans, alleen als je meerdere locaties (ook meerdere bedrijven) beheert, kun je nog naar business.google.com om daar de locaties te beheren. Wat is er naast de naamswijziging naar Google Bedrijfsprofiel nog meer veranderd en hoe beheer je nu je bedrijfsprofiel zo goed mogelijk?
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 juli 2017 en herschreven, geactualiseerd en opnieuw gepubliceerd op 6 januari 2022-
Van Google Mijn Bedrijf naar Google Bedrijfsprofiel
Zoals wel vaker bij Google wordt er nog weleens een naam gewijzigd. Waren we net gewend aan Google Mijn Bedrijf (na Google Places en Google+ Local), wordt het weer omgedoopt naar Google Bedrijfsprofiel. En met die naamswijziging kwam dus ook het direct beheren van je bedrijfsgegevens vanuit Googles zoekresultaten en in Google Maps. Althans, als enige manier, want dat kan dus niet meer via de Google Mijn Bedrijf-website die je eerder waarschijnlijk weleens gebruikte, en ook niet meer via de app.
Bedrijfsprofiel beheren in Google zelf
Dit proces is eigenlijk al in juli 2016 begonnen, toen je direct in Google bedrijfsgegevens kon aanpassen. En vanaf 2022 is het dus alleen nog maar mogelijk om vanuit Google en Google Maps je bedrijfsprofiel te beheren. Zoek je eigen bedrijf in Google (de zogenaamde ‘branded search‘) en wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende blok te zien:
Klik je op ‘Profiel bewerken’, dan opent een overlay met een aantal opties:
Je kunt hier nog niet alles doen wat je gewend was in Google Mijn Bedrijf, daarvoor zijn er nog de andere opties die je ziet onder ‘Je bedrijf op Google’ en als je in je Knowledge Card klikt op ‘Je bedrijfsinformatie bewerken’, krijg je een andere overlay met meer keuzes:
Bewerk je gegevens en voeg meer toe
Je ziet dat je in feite alles kunt doen wat je in de speciale website ook kon. Voor sommige mensen zal het prettiger zijn om direct vanuit Google hun bedrijf te beheren, voor anderen was business.google.com misschien prettiger. Dat is ongetwijfeld heel persoonlijk.
Je ziet in ieder geval als bewerkingsopties:
- Over: de basisinformatie over jouw bedrijf, inclusief categorieën en beschrijving
- Contact: eigenlijk alles voor direct contact met jouw bedrijf, behalve je adres
- Locatie: je adresgegevens en servicegebied
- Openingstijden: hier pas je alle openingstijden aan, inclusief aangepaste openingstijden
- Meer: mogelijk zie jij dit niet, omdat dit verwijst naar opties op business.google.com
Als je op een van deze items in het menu bovenin klikt, ga je naar die specifieke sectie, er zijn geen tabbladen voor, eigenlijk zijn dit ankerlinks naar deze secties in de overlay. En zo kun je nu dus de weergave van je bedrijf in Google grotendeels beheren vanuit Google zelf.
Google Maps is wat vreemd
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Zeker makkelijker geworden. En weet je wat helemaal super is? Ze hebben er een App voor gemaakt :) – voor Android tenminste. Zo is je dashboard altijd binnen handbereik.
Je bedoelt de Google Mijn Bedrijf app? Die is er ook voor iOS, dus dat is zeker ook een aanrader. Niettemin is het toevoegen van foto’s en ander werk, waarbij je toch net wat meer handelingen moet doen, wat mij betreft makkelijker op een pc of laptop :-)
Hallo Nathan,
Weet je toevallig of je naar voren kan komen met je bedrijf in Google mijn bedrijf als je bijvoorbeeld aankoopmakelaar heet? Dit is een goed zoekwoord en zou een enorme exposure geven. leuk artikel.
mvg http://www.bodemprijsaankoopmakelaar.nl
Wat bedoel je precies met “of je naar voren kan komen met je bedrijf in Google Mijn Bedrijf”? Wanneer zou je naar voren willen komen, is dat bijvoorbeeld gebaseerd op zoektermen?
Moet ik mijn bedrijf opnieuw verifiëren als ik mijn bedrijfsnaam wijzig?
Opnieuw verifiëren is niet nodig bij de wijziging van je bedrijfsnaam. Wanneer je bedrijf geverifieerd is kun je in Google Mijn Bedrijf in principe alle wijzigingen doorvoeren die nodig zijn.
Weet u het zeker dat dit geen probleem zou zijn als we onze bedrijfsnaam zouden wijzigen, want ik vond op Google het volgende: ‘Als u uw bedrijfsnaam wijzigt nadat u een verificatiekaart heeft aangevraagd, moet u uw bedrijf opnieuw verifiëren.’ (Ons bedrijf is nog maar 2 dagen geverifieerd, maar is wel al te vinden op Google).
Juni 2020 is de bedrijfsnaam Letterzaken gewijzigd naar Optimus Online. Dat is zonder problemen doorgevoerd in Google Mijn Bedrijf en ik kan mij niet herinneren dat hiervoor nog verificatie nodig is geweest. Mogelijk doelen ze met ‘nadat u een verificatiekaart heeft aangevraagd’ niet ‘nadat uw bedrijf geverifieerd is’, maar ‘voordat u uw bedrijf met de verificatiekaart geverifieerd heeft’. Maakt dat het wat duidelijker?
Mocht er wel bevestiging nodig zijn van de wijziging van de bedrijfsnaam, dan is dat sowieso snel en zonder al te veel moeite te regelen.
Heel erg bedankt voor uw duidelijke uitleg. Ik had nog één vraag. Kun je een wikipedia-pagina aan Google Mijn Bedrijf koppelen, zodat mensen deze informatie ook zien?
Nee, het is Google die bepaalt of informatie uit Wikipedia wordt overgenomen in de Knowledge Card. Nu kom je al niet snel op Wikipedia, en als dat het geval is, lijkt me de kans groot dat Google dat dan wel overneemt in de weergave.
We hebben ondertussen onze bedrijfsnaam gewijzigd, maar dit is nog niet te vinden op Google. Enkel als ik de naam helemaal aan elkaar schrijf vind ik het terug op Google. Komt dit nog, of is er iets verkeerd?
Dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Google moet vertrouwd raken met de naam. Wat daarbij helpt is bedrijfsvermeldingen op bedrijvengidsen, zoals hier vermeld. Laat je niet misleiden door de focus op local SEO, dit geldt voor alle bedrijfsnamen. Als de oude naam nog ergens vermeld staat, is het zaak dat zo snel mogelijk te wijzigen, zodat het overeenkomt met wat er in je Google Mijn Bedrijf staat.
Eigenlijk is onze bedoeling om onze bekendheid groter te maken op Google zodat het makkelijker zou zijn om ons bedrijf ‘Toerisme Vlaamse Ardennen’ te verifiëren op Instagram. We zijn al op Facebook geverifieerd, maar nog niet op Instagram… Heeft u soms nog tips om ervoor te zorgen dat onze aanwezigheid op Google groter wordt?
Lijkt me goed dit even per e-mail verder te zetten, ik stuur even een mail :-)
Ik heb een vraag; mijn man heeft zijn bedrijf aangemaakt op mijn google account waardoor ik alles op mijn mail ontvang. Graag wil ik dat hij zijn eigen bedrijf op zijn eigen mail (google account) beheerd.
Zelf heb ik ook een bedrijf en wil dit dan ook graag op mijn eigen google account aanmaken zonder dat ik 2 bedrijven op mijn google account heb.
Hoe kan ik dit wijzigen? = zijn bedrijf op zijn eigen google account zetten.
Je kunt jouw man beheerder maken door eerst zijn account te koppelen en dan hem eigenaar te maken. Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd en daarnaast kan dit soort zaken nog weleens wijzigen, maar het kan zijn dat er enige tijd moet zitten tussen beheerder maken en eigenaar maken.
Bedankt voor je reactie Nathan! Ik ga hier naar kijken
Succes en als het niet lukt, mail of bel me gerust even :-)
Dank voor het Artikel Nathan. Heb nog 1 vraagje. Ik zie een voorbeeld van een bedrijf dat bij google zoekresultaten getoond wordt bij de rechter kantlijn terwijl hun bedrijfsnaam anders is dan het zoekwoord. Gaat om verschillende zoektermen die variaties zijn op hun bedrijfsnaam. Dat wil iedereen wel denk ik, hoe zorg je daar voor?
Er zijn meerdere factoren die hieraan kunnen bijdragen. Een van de belangrijkste is reviews ontvangen waar dit soort woorden in voorkomt. Google gaat jouw bedrijf dan associëren met deze woorden, wat dus kan bijdragen aan jouw vindbaarheid op die woorden.
Een andere manier is een werkwijze die officieel niet toegestaan is, maar wel lijkt te werken. Dat is door de naam in Google Mijn Bedrijf (tijdelijk) te voorzien van die woorden. Naar het schijnt slaat Google dat wel op en zou dat ook kunnen bijdragen. Vanwege het risico op schorsing van jouw Google Mijn Bedrijf raad ik deze werkwijze dus niet aan.
Dank voor je snelle reactie Nathan. Het punt is dat ze geen enkele review hebben staan op hun bedrijfspagina.
Dan hebben ze mogelijk die andere truc toegepast. Hoeft niet hoor, soms is het ook niet echt te verklaren wat tot zo’n resultaat leidt.
Hoi Nathan, dank voor je artikel. Ik ben op zoek naar de manier om twee nieuwe bedrijfslocaties in te voeren in Google Bedrijfspagina; onder dezelfde naam (dus geen nieuw bedrijf). Ik kom er niet uit met de ondoorzichtige ‘hulp’ van Google zelf. Kan jij me een voorzetje geven? Dank alvast! Met vriendelijke groet, Marije
Hoi Nathan,
Fijn je artikel! Heel helder.
Ik heb een vraag over Google Bedrijfsprofiel. Ik zou graag twee nieuwe locaties toevoegen, onder dezelfde bedrijfsnaam. Het lukt me niet om het te doen via ‘groep maken’ zoals Google zelf aanbeveelt. Het ziet er naar uit dat ik dan allemaal nieuwe bedrijven moet toevoegen, maar dat wil ik niet. De Hema heeft ook meerdere locaties én overal dezelfde naam: dat wil ik ook, maar geen idee hoe. Kan jij me helpen aan de tip die ik nodig heb? (en misschien krijg je dit bericht twee keer, hij was ineens verdwenen)
Dankjewel alvast!
Met vriendelijke groet,
Marije
Bedankt voor je interessante vraag Marije. Zover ik kan terugvinden is een extra locatie onder dezelfde bedrijfsnaam niet mogelijk. Alleen wanneer je 10 vestigingen of meer hebt staat Google dit toe. Je zult dus per locatie/vestiging een eigen Google Bedrijfsprofiel moeten aanmaken. Als het goed is, krijg je dan wel weer toegang tot de Google Bedrijfsprofiel-website, wat sinds 2022 voor bedrijven met 1 locatie niet meer beschikbaar is.
Heel erg bedankt voor je antwoord, Nathan! Jammer dat Google dit zelf nergens vermeldt.
Beste Nathan,
Ik probeer nu aan mij bedrijf via google maps service toe te voegen via mijn iPhone maar dat lijkt me maar niet te lukken! Toevallig al uitgevogeld hoe dat werkt?
Met vriendelijke groet,
Demi
Ik zou het je helaas niet kunnen zeggen Demi. Zelf doe ik zakelijk vrijwel alles op desktop en het lijkt me ook het makkelijkst om het zo te regelen. In de Google Maps app zie ik wel ‘Je bedrijven’, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik dus al een aantal bedrijfsprofielen beheer. Ik heb wel dit gevonden bij Google zelf: https://support.google.com/business/answer/2911778?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DiOS&oco=0.
Beste Nathan,
Heb als test even mijn bedrijfsnaam op Google mijn bedrijf gewijzigd.
Stel vast indien je op de oude bedrijfsnaam zoekt, mijn bedrijf
toch nog op Google verschijnt maar met de gewijzigde bedrijfsnaam.
Dit ter info en bijdrage,
mvg,
Gino
Dank voor je bijdrage Gino. En ja, dat is mijns inziens ook logisch. Google kende je oude bedrijfsnaam en kent de nieuwe, waardoor zoeken op de oude naam de bedrijfsvermelding (die van naam is veranderd, maar het bedrijfsprofiel zelf is in principe nog hetzelfde) met de nieuwe naam moet opleveren. Dat zie ik ook gebeuren met mijn oude bedrijfsnaam Letterzaken. Wanneer je daarop zoekt in Google, wordt het bedrijfsprofiel voor Optimus Online vertoond.
Iemand veranderd mijn ‘bevind zich in’ iedere keer in een onwenselijke plaats. Hoe kan ik dit voorkomen en wellicht zien wie dit doet?
Achterhalen wie dit doet is helaas niet mogelijk. Voorkomen ook niet echt. Wel kan je het afwijzen en volgens mij moet je het ook aan Google zelf kunnen melden. Als je googelt op je eigen bedrijfsnaam en ingelogd bent met je Google account, zie je als het goed is een blok met ‘Je bedrijf op Google’. Dan staat daar aan de rechterkant ‘Profielsterkte’ en daarnaast staan drie bolletjes. Als je daarop klikt klapt er een menu open, met daarin ook ‘Hulp en support’.
Als je klikt op ‘Hulp en support’ kom je op een pagina waar helemaal onderaan een contactmogelijkheid staat. Daar zou ik in ieder geval dit probleem aankaarten.
Het bedrijf waar wij ons in bevinden is veranderd. Kan ik Bevindt zich in ook verwijderen? Ik kom er namelijk niet uit hoe ik dit moet doen.
Kan je ‘Bevindt zich in’ niet wijzigen? Zelf heb ik hier niet mee te maken (gehad), dus ik kan er niet zomaar een antwoord op geven. Kom je er niet uit, dan zou je het in de (Engelstalige) community kunnen proberen: https://support.google.com/business/community?hl=en
Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan maar ik kan niet vinden hoe ik dit kan wijzigen.
Beste,
Met een verhuizing in aantocht, tracht ik te achterhalen hoelang het duurt, voor mijn wijziging op Google maps (bedrijf op ander aders) zichtbaar word.
Hopend dat u hier meer over weet.
Vriendelijke groet,
Reno Maenhout
Wijzigingen in het adres zijn vaak direct zichtbaar wanneer de eigenaar die doorvoert. Controleer ook of je bedrijf met je huidige/oude adres vermeld is op andere websites, om daar ook de adreswijziging door te geven. Google wil de NAW-gegevens kunnen verifiëren, dus zijn andere vermeldingen (bijvoorbeeld op online bedrijvengidsen) ook van belang voor onder andere de lokale vindbaarheid.