Hoe gebruik je de gratis Ahrefs Webmaster Tools?

Hoe gebruik je de gratis Ahrefs Webmaster Tools?

In september 2020 lanceerde Ahrefs onaangekondigd hun Ahrefs Webmaster Tools. Dit is een gratis variant op hun complete SEO-suite (zoals een verzameling SEO-tools genoemd wordt), die jou als website-eigenaar of -beheerder helpt meer te doen met je SEO dan je nu met Google Search Console kan. Wat zit er zoal in en hoe gebruik je dat dan? Dat vind je hier, na wat toelichting op vragen en bezwaren die ik online tegenkwam.

Waarom geeft Ahrefs dit gratis uit?

Wat bezielt een bedrijf dat geld verdient met hun software om webmasters hier gratis gebruik van te laten maken? En zitten er addertjes onder het gras? Dat zijn de belangrijkste vragen die ik tegenkwam. Hoewel ik natuurlijk niet voor Ahrefs kan spreken, denk ik wel dat ik hier de antwoorden op kan geven.

Wat bezielt ze?

Als je onderneemt of marketing doet, weet je dat het gratis of laagdrempelig laten proberen van je producten of diensten gewoon werkt. Ten eerste zijn mensen huiverig om iets nieuws te proberen als het ze geld kost, ten tweede speelt de wet van de wederkerigheid vaak een rol. Dat laatste is volgens mij niet de doorslaggevende reden voor Ahrefs om hun Webmaster Tools te lanceren. Zelf geven ze ook aan dat ze kleine ondernemers zo willen helpen zonder dat die daar gelijk op leeglopen. Noem me naïef, ik geloof dat wel.

Zitten er addertjes onder het gras?

Tja, wat zijn addertjes onder het gras? Van een gratis product of dienst hoef je in ieder geval geen volledige functionaliteit te verwachten. Je krijgt in ieder geval geen toegang tot alle onderdelen die je in een betaald abonnement van Ahrefs krijgt. En van de functionaliteit die je krijgt, zijn de limieten ook anders dan in een abonnement. Dat zal niemand gek vinden. Om gebruik te kunnen maken van Ahrefs Webmaster Tools (AWT) moet je wel je website verifiëren en dat is waar een aantal mensen bezwaren beginnen op te werpen.

Je website verifiëren: gratis data voor Ahrefs?

Een aantal mensen ging los op Facebook of Twitter door te stellen dat het allemaal niet zo nobel was van Ahrefs om AWT gratis aan te bieden. Door jouw Google Search Console (GSC) te koppelen met Ahrefs zou je namelijk je data met hen delen, zodat zij gratis data konden verzamelen. Ten eerste is het niet waar, ten tweede hoeft dat niet eens zo slecht te zijn.

GSC koppelen hoeft niet
Laten we beginnen met het feit dat het verifiëren van je website niet per se hoeft via GSC. Voor de meeste mensen is dit wel de makkelijkste manier, dus er is natuurlijk een grote kans dat dit ook veel gedaan wordt. Je kan de koppeling ook maken door:

  • een HTML-file te uploaden
  • een HTML-metatag aan je homepagina toe te voegen
  • een extra TXT-record toe te voegen aan je DNS-configuratie

Dat klinkt allemaal moeilijk en technisch, waardoor koppelen met GSC natuurlijk voor de hand ligt. Het hoeft dus niet, dus dat bezwaar valt af.

Extra data zijn alleen maar prima
Stel nou dat je dus wel (al dan niet vrijwillig) je data deelt met Ahrefs, dan gebeurt dat sowieso geanonimiseerd. En wat ik daarbij juist prima vind is dat ze met onze data al hun tools verder kunnen verbeteren. Iedereen die Ahrefs gebruikt profiteert daarvan. Vergeet niet dat ze ook een gratis ‘Keyword generator’ hebben waar je ook gebruik van kunt maken en dat die tool daar ook beter van kan worden. Vind er verder van wat je wilt, als je je maar realiseert dat het dus ook voordelen heeft voor jezelf.

Wat kun je met Ahrefs Webmaster Tools?

Zoals gezegd is Ahrefs Webmaster Tools een ‘uitgeklede’ versie van de betaalde SEO-suite van Ahrefs. In feite krijg je 2 van de tools uit het betaalde abonnement gratis:

  • Site Audit
  • Site Explorer

Hiermee monitor je de websiteconditie van je website en vind je veel ideeën om je website verder te optimaliseren. Daarbij is er een limiet op het aantal pagina’s dat je kunt laten crawlen in Site Audit. Met 5.000 pagina’s is dat vaak wel voldoende voor kleine tot middelgrote websites. Site Explorer kun je gebruiken voor de websites in je eigen Dashboard, terwijl je bij een abonnement ook iedere willekeurige andere website kunt analyseren in Site Explorer.

Het verschil tussen het aantal zoektermen in Ahrefs en GSC

Laten we wel eerlijk zijn, soms krijg je uit GSC meer zoektermen voor je website dan uit Ahrefs. Dat betekent trouwens niet dat Ahrefs daar dan onderpresteert. Er zijn verschillende redenen voor die verschillen:

  1. GSC toont ook zoektermen die ver buiten de top 100 vallen;
  2. Ahrefs indexeert niet alle posities realtime;
  3. Ahrefs indexeert geen zoektermen met een heel laag zoekvolume, of indexeert die pas heel laat.

Dit zijn enkele van de redenen, maar wel de duidelijkste wat mij betreft. Maar: het kan ook andersom zijn.

Wanneer Ahrefs meer zoektermen geeft

Als je op vele duizenden zoektermen scoort, krijg je in Ahrefs juist meer dan in GSC. GSC geeft dan maximaal 1.000 zoektermen weer, terwijl Ahrefs alles geeft dat binnen de top 100 valt. Al moet ik zeggen dat je dankzij Search Analytics for Sheets nu ook meer dan 1.000 zoektermen kunt ophalen. Het kan geen kwaad om beide te gebruiken, heb je data uit meerdere bronnen. Altijd goed.

Zo gebruik je Google Search Console voor je SEO.

Hoe gebruik je AWT nu?

Beloofd is beloofd natuurlijk, we gaan in Ahrefs Webmaster Tools duiken om te kijken wat je ermee kan als website-eigenaar. Feitelijk duiken we gewoon in Site Explorer en Site Audit, waarbij het nu eerst gaat om te begrijpen wat je ermee kan en wat je eruit haalt. Op alle tools uit Ahrefs zelf ga ik nog een keer dieper in.

Dit is het Dashboard, waar je begint wanneer je Ahrefs opent:

Site Explorer: verbeter content en check je concurrenten

Site Explorer is en van de meest gebruikte onderdelen in mijn Ahrefs-omgeving. Je haalt er heel veel interessante informatie uit over jouw eigen website en vindbaarheid, maar je kijkt ook de kunst af bij je concurrenten.

Onder Site Explorer beheer je ook de uitgaande links vanuit je website, waaronder eventuele gebroken links. Hoe meer gebroken links, hoe slechter de ervaring met je website is. En dat voorkom je door regelmatig de gebroken links te checken:

Een overzicht van gebroken links op optimusonline.nl in Ahrefs' Site Explorer, een van de gratis te gebruiken tools in Ahrefs Webmaster Tools. Links staan pijlen naar het onderdeel 'Uitgaande links', waaronder ook 'Gebroken links' staat.

Site Audit: technische analyse met beperkingen

De Site Audit speurt problemen (issues) op in je website. Zo verbeter je jouw website zonder zelf op zoek te gaan naar waar dat nodig is. Je kunt met de gratis Ahrefs Webmaster Tools maximaal 5.000 webpagina’s crawlen, wat in de betaalde versie van Ahrefs meer is. Dit kan voldoende zijn, maar vergis je niet: je hebt al snel meer pagina’s op je website dan je denkt.

Kijk even mee:

Je hebt nu een eerste blik gekregen op Ahrefs Webmaster Tools waarmee je ziet hoe je het kunt gebruiken. Omdat er al heel veel in zit, kan het niet tot in detail. Heb je specifieke vragen of is er iets dat je toch verder uitgelegd wilt zien, laat het hieronder weten in de reacties.

Maak hier zelf je gratis account voor Ahrefs Webmaster Tools aan.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.