Tijdelijk je openingstijden aanpassen in Google in je Bedrijfsprofiel
Veel bedrijven hebben rondom feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden. Winkels hebben ruimere openingstijden, restaurants zijn open op dagen waarop ze anders dicht zijn, allemaal tijdelijk afwijkende openingstijden. Die wil je ook in Google laten zien, omdat je wilt voorkomen dat klanten voor een dichte deur komen te staan, of juist wegblijven terwijl je wel open bent. Zaak dus om je aangepaste openingstijden in Google aan te passen, en die staan er dan ook gewoon tijdelijk. Net zo makkelijk.
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 december 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 27 april 2023-
Tijdelijk aangepaste openingstijden
Als jouw bedrijf dankzij je Google Bedrijfsprofiel een mooie Knowledge Panel heeft, staan daar ook jouw openingstijden in. Handig, zo kan een klant direct zien of je open bent. Rondom feestdagen en andere speciale dagen kunnen je openingstijden afwijken. Verder kan je bedrijf natuurlijk ook tijdelijk gesloten zijn vanwege een teamuitje of een andere speciale gelegenheid. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van het Google Bedrijfsprofiel van jouw bedrijf nodig. Heb je dat nog niet, zorg dan dat je eerst jouw bedrijf claimt voor Local Search.
Niet alleen in Google Bedrijfsprofiel
Naast het Google Bedrijfsprofiel zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld staan. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan. Zover bekend hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je daarom eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen:
Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden
Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video:
Stap 1: ga naar je Google Bedrijfsprofiel
Je begint natuurlijk met inloggen op je Google Bedrijfsprofiel. Als je alleen je eigen bedrijf beheert, beheer je het bedrijfsprofiel tegenwoordig zelfs alleen nog maar vanuit Google en/of Google Maps. Daarvoor moet je natuurlijk wel ingelogd zijn met je Google account waarmee je het bedrijfsprofiel beheert. Heb je meerdere bedrijven of locaties in beheer, kan je ook naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de bedrijven dan wel locaties die je beheert.
Stap 2: selecteer bedrijf (alleen bij meerdere bedrijven)
Wanneer je meerdere bedrijven beheert en nog naar het overzicht van Google Bedrijfsprofielen kan , selecteer je daar het bedrijf waarvan je de openingstijden wilt aanpassen. Beheer je jouw Bedrijfsprofiel vanuit Google of Google Maps, dan gaat deze stap niet meer op.
Stap 3: voeg afwijkende openingstijden toe
Zit je in de beheeromgeving het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen, dan zie je bovenin ‘Openingstijden’ staan. Klik je daarop, dan ga je naar de openingstijden en zie je onder de reguliere openingstijden een blok ‘Afwijkende openingstijden’.
Je kunt daar een datum selecteren, waarvan je dan kunt aangeven of je gesloten bent, of welke afwijkende openingstijden er voor die datum gelden. Dat kan je ook gelijk vooruit plannen, zodat je de afwijkende openingstijden voor enkele maanden of zelfs een heel jaar alvast hebt ingevoerd. En sinds 2023 geeft Google zelfs alvast een voorzetje welke datums je kan aanpassen.
Voorgestelde datums in je Google Bedrijfsprofiel
Google is continu hun producten aan het veranderen. Dat kan onhandig zijn, omdat je weer heel nieuwe dingen moet aanleren, zoals bij de overgang van Google Analytics naar GA4, maar heeft ook voordelen. Zo krijg je dus alvast enkele feestdagen voorgeschoteld waar je aangepaste openingstijden voor kunt instellen. Hoef je zelf geen datum meer in te voeren en hoef je alleen maar aan te vinken dat je die dag(en) gesloten bent, of je openingstijden aan te passen natuurlijk:
Je ziet hierboven enkele feestdagen in de maanden april en mei van 2023. Als je op ‘Bekijken’ naast die datums klikt, kan je per datum direct aanvinken of je die dag gesloten bent, of afwijkende openingstijden invullen. En natuurlijk klik je ter bevestiging nog even op de blauwe knop ‘Opslaan’.
Doe je dit nog via business.google.com, dan ziet het er trouwens exact hetzelfde uit. Het enige verschil is dus hoe je bij je bedrijfsgegevens komt om die aan te passen: via Google (of Google Maps), of via de Bedrijfsprofiel-website.
Zo ben jij klaar voor de komende periode en zijn je (potentiële) klanten op de hoogte van je aangepaste openingstijden. Wanneer mensen nu in Google zoeken naar jouw bedrijf zien ze direct in je Knowledge Card of je andere openingstijden hebt die week.
Is dit artikel nuttig? Deel het dan met je netwerk. Vragen, opmerkingen of andere reacties zijn natuurlijk ook welkom, je krijgt altijd een reactie terug.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Top Nathan, attent als je bent heb je mij voorzien van een belletje met de opmerking; ‘ denk aan je openingstijden voor google’ en een paar uur later was het geregeld, super service en blij met deze meedenkende adviseur, fijne kerstdagen gewenst!
Jeroen Reinders
Reinders Makelaars
Leuke reactie, dank Jeroen! En zo heb ik jullie bedrijf mooi als voorbeeld kunnen gebruiken :-)
Leuk stuk Nathan, en een populair onderwerp deze tijd van het jaar ;)
Alleen een kleine aanvulling: als je meer dan 10 bedrijven/locaties hebt geclaimd, kom je automatisch al in de lijstweergave terecht.
Maar dat zal voor de meeste ondernemers niet het geval zijn.
Mooie aanvulling Eduard. Het zal inderdaad niet veel voorkomen, maar zeker goed om te weten.
En het is er inderdaad de tijd voor hè? :-)
In plaats van handmatig op tal van andere sites je openingstijden (en bedrijfsprofiel) in te voeren / aan te passen kan je het ook gewoon 1 keer goed doen op je eigen site, namelijk d.m.v. het opnemen van gestructureerde metadata in je html. Zie: http://1.schemaorgae.appspot.com/LocalBusiness (openingHours, openingHoursSpecification & specialOpeningHoursSpecification
Interessante toevoeging Arthur, dank daarvoor. Niet iedereen zal zo makkelijk zelf met HTML aan de slag kunnen, lijkt me zo. En geldt dit ook voor tijdelijke wijzigingen in je openingstijden? Daar gaat dit artikel namelijk over en als ik zo snel je reactie beoordeel, gaat dit over de standaard openingstijden.